Onderwijs is ”An exersice in building empathy, sympathy, understanding and concern’ (Martha Nussbaum, 2012). Leerlingen leren zichzelf te kennen en de verbinding met de wereld aan te gaan met een open hart en een open mind in een mondiale context.
De pijler onder de Focus begeleiding is de oplossingsgerichte benadering en gespreksvoering. Volgens deze benadering doet het er toe op welke manier personen elkaar bevragen en op welke wijze zij verschillende perspectieven op elkaar afstemmen. De basishouding van oplossingsgericht werken is een houding van nieuwsgierigheid, van ‘niet weten’ wat goed is voor de ander en van respect voor het perspectief van de ander.
Het gesprek wordt voorbereid door de leerling – en desgewenst de leraar en de ouder – de Focus-vragenlijst in te laten vullen. Het invullen daarvan is geen doel op zich, maar een reflectiemoment voor de leerling, de leraar en de ouders, waardoor ieder nadenkt over het functioneren van de leerling en op welke wijze de leerling kan groeien in zijn/haar ontwikkeling en of en welke ondersteuning van leraar en ouders daarbij wenselijk is. De leraar/begeleider van de leerling kan via de ingevulde vragenlijsten ontdekken wat de mogelijkheden zijn van de leerling, hoe de leerling het eigen functioneren ervaart en wat de doelen zijn waaraan de leerling wil werken. Als ook ouders of andere leraren Focus-vragenlijsten hebben ingevuld, kan de leraar/begeleider ontdekken wat de perspectieven van leraar en ouders zijn op het functioneren, waarin deze verschillen en wat ieders mogelijkheden zijn voor het empoweren van de leerling.
In het Focus gesprek worden de verschillende perspectieven toegelicht en op elkaar afgestemd en kan het gesprek gevoerd worden aan de hand van het Focus gespreksformulier. Hierbij kunnen specifieke oplossingsgerichte gesprekstechnieken en verschillende typen vragen benut worden die in het artikel Focus: oplossingsgericht verhaal maken van Broersen en Spreij, in het Focus-account voor leraren/begeleiders beschreven zijn.