Education is ‘An exersice in building empathy, sympathy, understanding and concern’ (Martha Nussbaum, 2012)
 
Begeleidingsinstrument

Begeleidingsinstrument

Focus heeft voor elk onderwijsniveau nu vijf vragenlijsten voor de leerling/student.
Naast Choice, Skills, de Monitor en Waar wil jij aan werken? is er nu ook:

  • Mijn Boekenlijst voor het e-portfolio! – met een 5-sterrenbeoordeling voor elk gelezen boek!
  • Choice: wat doe je het liefst op school en thuis? – met vragen over interesses, leesvoorkeuren en vrijetijdsbesteding
  • Skills: executieve functies en zelfregulatie bij het leren – vragen over vaardigheden om in het dagelijks leven en in de studie te kunnen functioneren
  • Monitor: leerontwikkeling, sociaal-emotioneel en lichamelijk functioneren, uitvoering schoolwerk – vragen over het algeheel functioneren in het onderwijs en thuis
  • Waar wil jij aan werken? – wat zijn de doelen voor de komende onderwijsperiode en wat zijn de onderwijs- en ondersteuningsbehoeften op school en thuis om deze doelen te bereiken.

De leerling/student kan zelf een ouder, leraar of medeleerling/-student uitnodigen de Skills of de Monitor in te vullen en op deze manier feedback vragen over het functioneren op school, thuis en in de vrije tijd.


Persoonlijke Focus omgeving voor leerling/student met e-portfolio

Focus is een digitaal begeleidingsinstrument met accounts voor de eigen school of onderwijssetting. De gebruiker (leraar of begeleider) voert zelf alle deelnemers (leerlingen / studenten) in.
De leerling/student krijgt via e-mail de toegangscode toegestuurd tot de persoonlijke Focus omgeving met de vragenlijsten en het e-portfolio.
De ingevulde vragenlijsten geven een schat aan betrouwbare gegevens over de interesses, leesvoorkeuren en mogelijkheden, de executieve functies en de opbrengsten en resultaten van de (leer)ontwikkeling van de leerling/student.
Ook maakt de leerling/student via de vragenlijst Waar wil jij aan werken? het persoonlijk werkplan voor de komende onderwijsperiode. De leraar of begeleider benut deze informatie voor het opstellen van groepsplannen en voor de begeleiding op individueel niveau. 

Voor de begeleiding biedt Focus een artikel met handleiding over de oplossingsgerichte gespreksvoering met leerlingen/studenten, collega’s en ouders.

Focus op groepsniveau

Focus kan ook gebruikt worden op groepsniveau, bijvoorbeeld aan het begin van het schooljaar. De leraar/begeleider laat dan alle leerlingen/studenten de Focus-vragenlijsten invullen en leert dan de nieuwe leerlingen/studenten snel kennen wat betreft hun interesses, leesvoorkeuren, kwaliteiten, vrijetijdsbesteding, executieve functies en zelfregulatie, leerontwikkeling, sociaal-emotioneel en lichamelijk functioneren, uitvoering schoolwerk, hun gekozen doelen en hun onderwijs- en ondersteuningsbehoeften. 

Focus nieuwe gevalideerde versie

1. De Choice vragenlijst met items over interesses, kwaliteiten en vrijetijdsbesteding van de leerling/student

2. De Skills vragenlijst voor executieve functies bestaat uit 15 items verdeeld over vier schalen:

* Gedrag afstemmen en aanpassen

* Plannen en organiseren

* Volhouden en afmaken

* Onthouden en verbeteren

3. De Monitor items zijn verdeeld over zeven schalen:

* Taal, lezen en schrijven

* Engels

* Meertaligheid

* Rekenen en wiskunde

* Lichamelijk functioneren

* Sociaal en emotioneel functioneren

* Schoolwerk uitvoeren

4. Van de Skills- en Monitorschalen wordt automatisch het gemiddelde berekend.