Education is ‘An exersice in building empathy, sympathy, understanding and concern’ (Martha Nussbaum, 2012)
 
Executieve functies en zelfregulatie

Executieve functies en zelfregulatie

Executieve functies (EF’s) kunnen worden beschouwd als hoogontwikkelde cognitieve functies. Het zijn processen die zich afspelen in ons brein en die ons helpen beslissen waar we onze aandacht op richten en welke activiteiten of taken we zullen uitvoeren. Voor leerlingen betekent dit dat EF’s hen in staat stellen hun gedrag in de schoolcontext en voor hun leertaken te reguleren. EF’s helpen leerlingen bij het plannen en organiseren van leeractiviteiten en om de aandacht bij de taken te houden totdat deze af zijn. Een goed ontwikkelde zelfregulatie bij het leren is noodzakelijk om een opleiding af te kunnen maken en een diploma te halen. Bij de Focus begeleiding zijn EF’s en zelfregulatie daarom kernbegrippen: hoe goed kan de leerling het schoolwerk plannen, organiseren en uitvoeren en welke ondersteuning is daarbij wenselijk in de klas, op school en thuis? Doel is dat de zelfregulatie van de leerling toeneemt en de ondersteuning afneemt en de leerling in een beroep en in de maatschappij kan functioneren als zelfregulerend, zelfstandig individu.